Kasza jaglana - jak gotować, właściwości.

W kaszy jaglanej można się zakochać lub szybko ją znienawidzić. Chociaż część osób nie zostanie nigdy miłośnikami tej kaszy, to część zgrzytów na początku wynika z nieumiejętnego przygotowania. Sama kiedy pierwszy raz ją gotowałam popełniłam kilka podstawowych błędów, które sprawiły, że jaglanka na mleku z trudem przeszła mi przez gardło. Dla wszystkich debiutantów i tych, którzy zrazili się do kaszy za pierwszym razem, kilka przydatnych tipów, które przywrócą Wam wiarę w jej jadalność. :)

Jak gotować kaszę jaglaną?


  • przed gotowaniem kaszę jaglaną dokładnie płuczemy zimną i gorącą (na zmianę) wodą na sitku. Warto zrobić to dokładnie  - inaczej kasza może być gorzka.
  • Jeśli mamy zas warto kaszę pomoczyć w zimnej wodzie w proporcji 1:2 (2 szklanki wody na 1 szklankę kaszy) 
  • Do gotującej się wody (proporcja 1:2) dodajemy odrobinę oliwy (sól jeśli lubimy). Wrzucamy kaszę i gotujemy na małym ogniupod przykryciem przez ok. kwadrans)
  • zdejmujemy garnek z ognia, odstawiamy pod przykryciem na 5 min i... gotowe. :)

Właściwości jaglanki

A teraz jeszcze kilka słów o tym, dlaczego warto pomęczyć się z gotowaniem jednej z najstarszych odmian kasz:

  • jest bogata w przyswajalne białko oraz witaminy z grupy B: B1 (wspiera układ nerwowy, krwionośny i ma właściwości antyoksydacyjne), B2 (wspiera układ nerwowy, odpornościowy, odpowida za dobry stan śluzówek - jej niedobór objawa sie zajadami, aftami, wypadaniem włosów oraz... migrenami) i B6 (niezbędna do produkcji hemoglobiny, rownież wspiera układ odpornościowy). Bogata jest również w żelazo i miedź (wspiera pracę układu nerwowego, poprawia odporność) i kwas foliowy.
  • kasza jaglana nie ma glutenu, ma jednak dość wysoki indeks glikemiczny (diabetycy powinni uważać)
  • ma właściwości "osuszające" organizm (niweluje nadmiar wydzieliny w organiźmie, dlatego świetnie sprawdza się przy przeziębieniach). Jej jedzenie zaleca się również osobom, które mają problemy z zatokami.
  • zawiera krzem, lecytynę i wit. E, dzięki czemu wpływa pozytywnie na stan włosów, cery, paznokci oraz na pracę mózgu. :)
  • ma odczyn zasadowy, dzięki czemu wpływa pozytywnie na równowagę kwasowo-zasadową w oragniźmie.







Komentarze

  1. Bardzo lubię jagłę i to jeden z moich smaków z dzieciństwa. Babcia gotowała mi zawsze jagiełki na mleku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie jeszcze dodawała jabłko i cynamon <3 :)

      Usuń

Prześlij komentarz